فنر هاي مارپيچ در اغلب خودرو هاي سواري امروزي استفاده ميگردد. فنر هاي تخت بيشتر در خودرو هاي سنگين وانت بار ها برخي suv ها استفاده مي شود. براي توليد فنر به صورت فنر تخت فرايند توليد لايه مياني فنر از برش ورق شروع شده فرآیند هاي سوراخكاري و شيار زني و پخ زني را طي كرده داخل كوره هاي پيش گرم ، كوره كرمكن مياني و سوراخكاري مياني و گرم كن سر ميشود و در نهايت به دستگاه teper انتقال ميبابد لايه هاي ديگر نيز تا حدودي به همين شكل طي ميشود و در نهايت مونتاژ ميگردد براي فنر هاي مارپيچ فرايند كمي متفاوت است زيرا اين فنرها يا به صورت جمع شونده هستند و يا باز شونده فرايند توليد در اين دو گونه فنر يكسان است فقط نحوه پيچيده شدن آنها فرق ميكند در روش توليد اين گونه فنر ها ابتدا مفتول آهني كشيده شده ( به صورت سرد يا گرم ) سپس مفتول به دست آمده در دستگاه فنر پيچ قرار گرفته پيچيده ميشود و در نهايت تاب گيري و آبکاري ميگردد. ساليانه در حدود ۲۵۰۰ تن در سال به كشور وارد مي شودكه ظرفيت مناسب ۱۵۰۰تن در سال پيشنهاد مي شود.
|